Telefon +48 668 02 44 16

Telefon +48 882 429 494

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Sposoby otwierania bramy garażowej. Który z nich jest najlepszy dla Ciebie?

Najważniejszą cechą wyróżniającą bramy garażowe jest sposób ich otwierania. Inne ważne parametry, na które należy zwrócić uwagę dokonując zakupu to izolacja termiczna, rodzaj zabezpieczenia antywłamaniowego, łatwość użytkowania oraz estetyka. Różnice cenowe są również bardzo ważne. Najtańsze bramy możemy kupić za mniej niż 1000 zł, ale są też modele, które kosztują wielokrotnie więcej.

Podczas budowy domu należy dokładnie przeanalizować jakie rozwiązanie wybrać decydując o bramie garażowej. Umożliwi to dopasowanie drzwi do otworu wjazdu do garażu. Nie powinno to stanowić problemu, gdyż oferta rynkowa w tym segmencie jest bardzo rozbudowana. Oto pięć najczęściej stosowanych rozwiązań.

Rodzaje bram garażowych i sposoby ich otwierania

  • Brama segmentowa górna - obecnie najpopularniejszy wariant. Skrzydło tego typu złożone jest z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami. Dodatkowo uszczelki zabezpieczają zawiasy przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Drzwi są zwykle wykonane z ocynkowanych profili stalowych o różnej grubości, które są pokryte blachą. Wykończenie może być malowane proszkowo, fornirem z tworzywa sztucznego, drewna lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej styropianem lub pianką poliuretanową.

Zasada działania takiej bramy jest bardzo prosta: segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach przymocowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu drzwi płaszcz chowany jest pod sufitem.  

  • Brama segmentowa boczna - rozwiązanie mniej popularne, ale jest atrakcyjną alternatywą dla osób posiadających szeroki, ale nie za wysoki garaż. W bramach tego typu segmenty - identyczne jak w bramach górnych - są ustawione pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice znajdują się na suficie i w podłodze garażu. Taka metoda otwierania ma jeszcze jedną zaletę. Szybciej można dostać się do garażu, jeśli chcemy np. wprowadzić rower - nie musimy czekać na całkowite otwarcie drzwi. 

Popularność bram segmentowych - zarówno górnych, jak i bocznych - wynika głównie z tego, że zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wystaje poza obrys garażu, można je również stosować przy niewielkich podjazdach, a także, jeśli wyjście z garażu znajduje się w pobliżu chodnika lub ulicy. Bramy segmentowe są również łatwe w użyciu i szczelne, dzięki czemu z garażu ucieka mniej ciepła. Bramy segmentowe boczne mają niestety dwie wady: zajmują ścianę boczną, a dodatkowo w prowadnicy dolnej gromadzą się zanieczyszczenia.

  • Bramy uchylne. Bramy uchylne bardzo popularne w poprzednich latach, ustąpiły ostatnio miejsca modelom segmentowym. Jednak dalej są wybierane, głównie ze względu na ich przystępną cenę.

Charakteryzują się prostotą budowy. Skrzydło, które podnosi się po szynach, najpierw zachodzi nad autem, a następnie chowa się pod sufitem garażu. Konstrukcja jest zwykle wykonana ze stali lub aluminium. Wykończone są zazwyczaj okładziną drewnianą lub PCV. Relatywnie niska cena to nie jedyna ich zaleta. Bramy uchylne są łatwe w montażu i mogą być używane nawet w garażach z niskim nadprożem. Ten element musi mieć tylko 10 cm wysokości.

Modele uchylne mają również wady. Najważniejsze jest niezbyt dobre uszczelnienie, które powoduje ucieczkę ciepła z garażu. Drugą wadą jest to, że zajmują dużo miejsca przed garażem - po otwarciu wysuwają się 1-1,5 m. Zajmują również miejsce pod sufitem (z wyjątkiem modeli z mechanizmem nożycowym, które nie wymagają prowadnic sufitowych).

  • Bramy rolowane. Brama tego typu wykonana jest z wąskich listew o długości kilku centymetrów - stalowych lub aluminiowych. Elementy te zazwyczaj wypełnione są pianką poliuretanową. Listwy osadzone są na zawiasach na całej długości ramy, tworząc swego rodzaju pancerz. Jest on nawijany na wałek zainstalowany w kasecie, która znajduje się nad wjazdem do garażu.

Bramy rolowane są bardzo łatwe w obsłudze i charakteryzują się dużą szczelnością. Zajmują mało miejsca i dlatego są idealne do pomieszczeń, w których podjazd jest krótki, a garaż zbyt wąski, aby pomieścić skrzydło boczne lub zbyt niski by umieścić bramę segmentową górną. Należy jednak zaznaczyć, że tego typu rozwiązanie potrzebuje wystarczająco dużo miejsca na kasetę - nadproże powinno mieć 30-35 cm wysokości (w przeciwnym razie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu). Alternatywą jest zamontowanie mechanizmu na zewnątrz garażu nad otworem wjazdowym.

  • Bramy rozwierane. Ostatnia propozycja to najbardziej tradycyjny model - brama skrzydłowa. Składa się z jednego lub dwóch skrzydeł mocowanych do zawiasów na słupkach bocznych - podobnie jak drzwi. Otwiera się na zewnątrz, co oznacza, że ten typ będzie działał tylko na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości. Drzwi skrzydłowe nie są zbyt praktyczne zimą, ponieważ przed otwarciem garażu należy odśnieżyć podjazd. Bramy skrzydłowe nie są w dzisiejszych czasach zbyt popularne, ale bez problemu możemy je kupić.

Niezależnie od wybranego wariantu bramy, należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo użytkowania, klasę zabezpieczenia antywłamaniowego oraz termoizolacyjność. Każda obecnie produkowana brama garażowa, niezależnie od zastosowanego mechanizmu, posiada szereg zabezpieczeń chroniących użytkownika przed wypadkiem, wynikającym z awarii bramy. Ułatwiając wybór konsumentom, producent konstrukcji oznacza swoje produkty różnymi klasami odporności na włamanie. Podobnie jest w przypadku termoizolacyjności. Tutaj też stosuje się obiektywny parametr, jakim jest współczynnik przenikania ciepła.

Ostatnim elementem jest wybór sterowania bramą garażową. Tutaj najlepiej poradzić się fachowca. W zależności od konstrukcji, ciężaru, wielkości bramy i częstotliwości jej używania, dopasuje on odpowiedni napęd. Automatyka to już niemal standard. Napędy są coraz tańsze, a komfort otwierania bramy pilotem bez konieczności wysiadania z auta jest nieoceniony.