Telefon +48 668 02 44 16

Telefon +48 882 429 494

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Pomosty stalowe jako elementy budowy portów i przystani

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 3 ustawy z 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, port lub przystań to akwen i grunt oraz związana z nimi infrastruktura, znajdująca się w granicach portu lub przystani. 

Zgodnie z Dyrektywą Rady Europejskiej 95/64/EC z dnia 8 grudnia 1995 w sprawie zestawień statystycznych, dotyczących przewozu pasażerów i towarów drogą morską, port jest miejscem wyposażonym w infrastrukturę, umożliwiającą statkom handlowym: cumowanie, załadunek lub rozładunek, a pasażerom wejście lub zejście z pokładu statku. Rozwinięcie nabrzeża stanowią w nich pomosty. W naszym wpisie przedstawiamy charakterystykę pomostów stalowych, jako ważnych elementów struktury użytkowej portów i przystani. Zapraszamy do lektury.

Pomosty w portach i na przystaniach

Pomost nazywany pirsem portowym stanowi portową budowlę hydrotechniczną i służy do cumowania statków lub przeładunku towarów. Jest to sztuczny półwysep wysunięty w głąb wody. Znajdujące się w portach baseny portowe, przedzielone są pomostami, skierowanymi prostopadle lub pod odpowiednim kątem do brzegu i stanowiącymi rozwinięcie nabrzeży, które w zależności od rodzaju ładunków, długości i nośności obsługiwanych tam statków, są różne.

Warto wiedzieć, że nabrzeża pomostowe nie przenoszą naporu gruntu, a ich konstrukcja ma charakter mostu. Natomiast jeśli jest ona oddalona od brzegu lub skierowana do niego ukośnie lub prostopadle, to jest to pomost. Zarówno nabrzeża pomostowe, jak i pomosty, wykonuje się ze stali, drewna, żelbetu lub jako konstrukcje mieszane. Pomosty są wyposażane w urządzenia specjalne takie, jak:

  • balustrady z rur stalowych, kątowników lub z drewna – instalowane przy schodkach lub innych wnękach,
  • krawężniki – mogą być kamienne z granitu, lub stalowe – kątowniki;
  • kanały,
  • wnęki,
  • przepusty dla przewodów,
  • hydranty nabrzeżowe,
  • wyloty kanalizacji. 

 

Pomosty pływające

Poza pirsami wyróżniamy także pomosty cumownicze, rekreacyjne lub wędkarskie. Coraz większą popularność zyskują pływające pomosty stalowe wielkopolskie. Konstrukcje wykonywane są ze stali ocynkowanej, dzięki czemu nie ulegają korozji. Na podstawie projektu, w określonej konfiguracji np. w kształcie liter I, T, U, L, E, H, poszczególne segmenty są łączone za pomocą sworzni. Mimo, że konstrukcja pomostu jest wykonana w taki sposób, aby mogła samodzielnie unosić się na powierzchni wody, na potrzeby eksploatacji jest trwale zakotwiczana w konkretnym miejscu za pomocą tzw. kotwicy martwej, która nie jest podnoszona. Dodatkowo pomost jest wyposażany w elementy takie jak:

  • stalowe barierki ochronne dla bezpieczeństwa,
  • drabinkę służącą do wchodzenia i wychodzenia z wody,
  • trapy dojściowe – połączenie pomostu z nabrzeżem,
  • knagi i półkluzy do mocowania lin,
  • półpokłady do wychodzenia z niskich łodzi wiosłowych lub kajaków,
  •  odnogi cumownicze i postumenty z gniazdami elektrycznymi oraz zaworami wody – idealne w przystaniach jachtowych i  pomostach prywatnych,
  • wieża dla ratownika – świetnie sprawdzi się przy kąpieliskach.

Warto mieć świadomość, że pływające pomosty rekreacyjne lub wędkarskie instalowane są na wszystkich akwenach, gdzie nie występuje duże falowanie wody. Co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.

 

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.